Alla inlägg den 14 september 2015

Av Inger Ivebrand - 14 september 2015 20:45

Nu jäkla...r ska det bli av! Känner mig inspererad måste fixa det nu! Blir några jobbiga veckor men, men!
I dag har jag fixat lite hemma på förmiddagen! Vattnat alla blommorna i vardagsrummet! Dammat i rummet också! Burit iväg med säckarna efter valparna blir ju lite efter dem på natten! Annars är de jätte duktiga!?
När alla hundarna fått mat åkte Gunilla och jag till skogen! Hittade inte mycket gula!
Men lite blev det! Så vi har gått i 3 1/2 timme ca 7 km och 13000 steg! Så nu känner man sig lite mör!?

Vi hittade lite rödgul trumpetsvamp! Fast någon hade plockat före oss?! Men skogen är ju till för alla! Jag orkar nog inte rensa dem i kväll!

Min andra blogg finns inte plats med fler kort! Så det blev till att fixa en ny i dag! Har ju bloggat sedan 2011 på min andra! Men allt finns ju kvar där lovecoxs.wordpress.com hoppas nu jag förstår mig på den här nya!
I morgon händer det lite saker på eftermiddagen! Vem blir det tro? Ja det blir spännande?!

Noter väntar på mat han älskar mat! Så skönt med en matfrisk hund!
Väntan blir för lång så man får väl tugga på benet i stället!

Nej nu ska jag rasta hundarna och sedan titta på The Unit! Den var faktiskt bra trodde jag inte!
Hoppas eran dag varit bra!
Kramizzar!

Av Inger Ivebrand - 14 september 2015 11:55

SKOGENS GULD!  
Igår gjorde jag en jätte god svamp soppa, mumsigt värre!

Rensa och skär svampen i mindre bitar.
Stek i panna så vattnet försvinner, låt dem sedan steka i smör tills de fått lite färg.
Lägg lite svamp åt sidan att strö över soppan vid servering. Hacka lök och vitlök och låt dessa fräsa med en stund. Tillsätt vatten, vin och buljongtärning.
Skär morot och palsternacka i bitar och lägg i. Låt koka tills rotsakerna mjuknat.
Kör med stavmixer till önskad konsistens, ganska finfördelat.
Häll på grädden och smaka av med salt & peppar. Låt koka några minuter.
Häll upp i skålar och strö över smörstekta kantareller och bladpersilja.

Servera gärna ett gott bröd till och en god färskost.
4 port
ca 1 1/2 liter kantareller
3 schalottenlökar
2 vitlöksklyftor
smör att steka i
1 morot
1 palsternacka
5 dl vatten
1 1/2 dl vitt vin
1 svampbuljongtärning
salt & peppar
3 dl vispgrädde

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards